Back to top

“Het is niet omdat de performance meetbaar is, dat je de factor creativiteit mag vergeten.”

Meer informatie over performance marketing?

De meetbaarheid van resultaten is lang de achilleshiel van marketingcampagnes geweest. Bereikcijfers, oplages, couponnetjes enz. gaven wel een idee van de mogelijke ROI, maar eigenlijk was dit steeds het betere giswerk. De kosten waren meetbaar, de resultaten niet.

Vandaag is dit fundamenteel anders. Digitale marketing kan je richten op heel concrete en meetbare doelstellingen: meer clicks, meer conversie, meer leads, meer sales … De essentie is dat er gewerkt wordt met een duidelijke call-to-action en een meetbaar verband tussen de (digitale) marketingcampagne en het resultaat.

Maar ook performance marketing ontsnapt niet aan een aantal ijzeren communicatiewetten voor een goede campagne:

Kies de juiste kanalen!

Waar zit je doelgroep? We zijn bv. geneigd om te denken dat je B2B-leads best bereikt via LinkedIn, maar het is best mogelijk dat Instagram en Google Ads betere keuzes zijn. Via doordachte testcampagnes kom je hierachter.

Zorg voor een flow zonder hiaten!

Als je leads of klanten klikken, moeten ze op de juiste pagina terecht komen. Een ‘klik hier voor je gratis offerte’ die op een algemene homepage terecht komt, werkt niet. De sales funnel moet kloppen. Lijkt evident, maar is het niet altijd.

Wees creatief!

Het is niet omdat de performance meetbaar is, dat je de factor creativiteit mag vergeten. Het design, de tone-of-voice en de creatieve invalshoeken moeten kloppen. Ook bij performance marketing.

Definieer de juiste meetbare KPI’s

Niet alles wat meetbaar is, is even relevant. Denk goed na wat je precies wil meten en gebruik de juiste tools. Een goed ingerichte Google Data Studio bv. laat je toe om alle relevante resultaten in real time te analyseren en bij te sturen.

Stappenplan:

  1. Definitie van de doelstellingen van de campagne
  2. Keuze van de juiste kanalen
  3. Inrichting van de sales funnel
  4. Opzetten van de campagnes, AB-testing
  5. Bepaling van de KPI’s
  6. Meten en bijsturen

Lees ook volgende artikels

Google analytics 4 upgrade

De upgrade van Google Analytics naar Google Analytics 4 wordt door velen gezien als de belangrijkste upgrade ooit. Ontdek hier wat deze upgrade juist inhoudt.

retail communicatie - bind je klanten aan je merk

Klanten behoud je door ze te binden aan je merk. Oké logisch, maar hoe? Er zijn verschillende niveaus waarbij je klantloyaliteit stimuleert. Lees het hier in ons artikel!

Blogartikel "Pubmarket! wint twee B2B Press & Communication Awards!"

Met de campagne ‘Diamonds with a story’ voor diamantproducent Rio Tinto Diamonds en het UniKIT-programma van Unilever Food Solutions behaalde Pubmarket! twee topawards!