Back to top

“Extern winnen is intern beginnen!”

Meer informatie over internal branding?

Ieder bedrijf is iedere dag opnieuw bezig met zijn externe klantencommunicatie. Interne communicatie staat meestal minder hoog op het prioriteitenlijstje. Maar is dat wel terecht? Het hokjesdenken heeft zijn beste tijd gehad en dat geldt ook voor interne en externe communicatie. Idealiter hebben ze één gezamenlijk doel: de corporate reputatie uitdragen met de werknemers als geëngageerde ambassadeurs.

Wanneer collega’s, teams of afdelingen niet efficiënt met elkaar communiceren loopt na verloop van tijd alles in het honderd. Doelen worden niet meer bereikt, de motivatie verzwakt en werknemers kunnen zich niet langer identificeren met de onderneming. Wie kent de situatie niet dat de sales met een beschuldigende vinger naar de productie wijst en vice versa? Een risicozwangere situatie. Interne communicatie moet er voor zorgen dat iedereen binnen de onderneming of organisatie weet wat er reilt en zeilt. Alle werknemers moeten een beeld hebben van waar hun collega’s mee bezig zijn en zich een gewaardeerde schakel van het geheel voelen.

Daarom is een goed doordachte interne communicatiestrategie zo belangrijk voor ieder bedrijf. Interne communicatie moet een stap verder gaan dan top-down boodschappen naar de werknemers. Bij interne communicatie gaat het er niet om werknemers te vertellen wat ze moeten denken. Het gaat om het creëren van authentieke dialogen met en tussen hen. Via internal branding kan je een brug slaan tussen het externe merk en de interne organisatie. Wanneer je medewerkers geloven in het merk, gaan ze dit ook op een coherente manier uitdragen.

Interne communicatie bevindt zich op het raakvlak van employer branding, reputatiemanagement, change management en soms ook crisiscommunicatie. Behoorlijk complex dus. Als externe partner analyseert Pubmarket! onbevooroordeeld de situatie. Van buiten naar binnen. We luisteren naar alle betrokkenen via focusgroepen en one-to-one diepte-interviews. Dat is de basis voor de analyse van de bestaande situatie en de employer journey. Dan volgt het ontwikkelen van een toekomstvisie met de juiste communicatietools, de juiste verhalen en de juiste beeldtaal. Heel doelgericht op meer betrokkenheid van alle werknemers.

Stappenplan:

  1. Luisteren naar de wensen van betrokkenen
  2. Analyse van de status quo
  3. Formuleren van een visie
  4. Communicatiemix opstellen
  5. Visuele vertaling (verhaal & beeld)
  6. Meten en bijsturen

Lees ook volgende artikels

De titel boven dit artikel neem je best letterlijk. Voice search is, zeker in de Angelsaksische landen, aan een onstuitbare opmars bezig.

event communicatie - tien tips voor een goed persbericht

Het schrijven van een goed persbericht is lang niet zo eenvoudig. Opvallen tussen de massa is de boodschap. In dit artikel vind je enkele tips voor een goed persbericht.

Blogartikel "Pubmarket! wint twee B2B Press & Communication Awards!"

Met de campagne ‘Diamonds with a story’ voor diamantproducent Rio Tinto Diamonds en het UniKIT-programma van Unilever Food Solutions behaalde Pubmarket! twee topawards!