Back to top

“Het doel is dat je een eenduidige en positieve associatie creëert met je bedrijfsnaam en zo de herkenning vergroot.”

Meer informatie over corporate branding?

Corporate branding is het inzetten van je bedrijfsnaam en huisstijl als merk in de communicatie naar je stakeholders en in die zin het tegenovergestelde van product branding.  Via corporate branding promoot je de volledige onderneming; via product branding één enkel product of een productgroep.

Binnen corporate branding moet je als onderneming de keuze maken tussen twee verschillende strategieën. Ofwel ga je voor een ‘branded house’ strategie, ofwel opteer je voor een ‘house of brands’ aanpak. Twee voorbeelden maken het verschil meteen duidelijk. Kia is een ‘branded house’. Of je nu voor een Rio, een Niro of een Sportage kiest, iedere Kia is in de eerste plaats een Kia. Unilever daarentegen is een echt ‘house of brands’. Iedere consument kent Dove, Knorr, Lipton en Coral, maar weinig consumenten weten dat dit allemaal merken zijn van de groep Unilever. De Kia aanpak lijkt efficiënter, eenvoudiger en goedkoper, maar de producten van Unilever zijn onderling zo verschillend dat de meer complexe ‘house of brands’ aanpak aangewezen is.

Welke strategie je ook kiest, je dient ervoor te zorgen dat je even zorgvuldig omspringt met je corporate branding als met je product branding. Het doel is dat je een eenduidige en positieve associatie creëert met je bedrijfsnaam en zo de herkenning vergroot. Alle mogelijke touchpoints moeten daarbij onder de loep genomen worden: je bedrijfsnaam, logo en baseline, je klantenservice, de training van je medewerkers, al je huisstijldragers, de kwaliteit van je producten en diensten enz. Een serieuze oefening die een stevige strategische onderbouw vereist. Een branding oefening gebaseerd op het ‘why’ van je organisatie kan daarbij helpen. 

Stappenplan: 

  1. Strategische onderbouw
  2. ‘Branded house’ of ‘house of brands’ 
  3. Creatie logo en baseline
  4. Creatie en realisatie van de volledige huisstijl
  5. Implementatie
  6. Meten en bijsturen

Bekijk ook deze cases

Lees ook volgende artikels

De titel boven dit artikel neem je best letterlijk. Voice search is, zeker in de Angelsaksische landen, aan een onstuitbare opmars bezig.

event communicatie - tien tips voor een goed persbericht

Het schrijven van een goed persbericht is lang niet zo eenvoudig. Opvallen tussen de massa is de boodschap. In dit artikel vind je enkele tips voor een goed persbericht.

Blogartikel "Pubmarket! wint twee B2B Press & Communication Awards!"

Met de campagne ‘Diamonds with a story’ voor diamantproducent Rio Tinto Diamonds en het UniKIT-programma van Unilever Food Solutions behaalde Pubmarket! twee topawards!