Back to top

“Great content is the best sales tool in the world!”

Meer informatie over contentmarketing?

‘Pushy’ reclameboodschappen hebben hun beste tijd gehad. Klanten, zowel B2C als B2B, gaan bij voorkeur zelf op zoek naar oplossingen wanneer het hen past. Die tocht start bijna steeds met een Google zoekopdracht. Ze informeren zich over jouw oplossingen én die van hun concurrenten. Precies daarom is authentieke contentmarketing zo belangrijk geworden.

Via de gepaste strategische aanpak en de juiste content kan je potentiële klanten jouw merk, product of dienst zelf laten ontdekken in hun zoektocht naar oplossingen. Personalisatie en interactie zijn de kernbegrippen in deze aanpak. Heel anders dus dan de klassieke massacommunicatie.

Maar de visie op content zit bij heel wat ondernemingen fout. Ze starten Facebook, Instagram en Twitter op, creëren profielen en dan denkt men pas na over de content. Een succesvolle contentstrategie vereist een duidelijk plan met heldere doelen. Wat en wie willen we bereiken en waarom? Dan pas volgt de juiste kanaalkeuze.

Goede contentmarketing vertrekt dan ook van een goed inzicht in je buyer personae en hun buyer journey. Je buyer personae leren je hoe je klanten in mekaar zitten, met welke argumenten je hen kan overtuigen en wat je daarentegen moet vermijden. De buyer journey geeft je inzicht in hun online en offline touchpoints zodat je potentiële klanten via een trechter naar de aankoopbeslissing kan leiden.

Het gaat vandaag niet zozeer over het krijgen van aandacht dan wel over het geven en verdienen van aandacht door doelgerichte content aan te bieden. Pubmarket! werkt hiervoor met inbound marketing gebaseerd op het acroniem ACCD: Attract, Convert, Close, Delight. In de attract fase trek je de aandacht met heldere en duidelijke blogs in een eerder journalistieke stijl. In de convert fase gaat alle aandacht naar lead nurturing met extra informatie en aantrekkelijke aanbiedingen. In de close fase is het aan de sales om van de goed geïnformeerde prospect een klant te maken. In de delight fase begint het nurturing proces opnieuw om klantentrouw te creëren. We houden steeds in het achterhoofd dat een loyale klant een bijzonder rendabele investering is. Het kost steeds veel meer om een nieuwe klant dan om een bestaande klant te behouden!

Om je contentmarketing zo efficiënt mogelijk op te zetten werkt Pubmarket! met marketing automation op basis van programma’s zoals Sharpspring. Het klinkt misschien paradoxaal maar automatisatie kan er voor zorgen dat je contentmarketing juist heel erg persoonlijk wordt.

Contentmarketing is niet enkel een kwestie van strategie, maar ook van gedegen vakmanschap. Onze excellente content writers en vloggers zorgen ervoor dat je artikels, whitepapers en podcast eruit springen!

Stappenplan:

  1. Buyer personae uitwerken
  2. Buyer journey in kaart brengen
  3. Contentplan uitwerken
  4. Content realiseren
  5. De juiste kanalen kiezen
  6. Marketing automation opstarten
  7. Meten en bijsturen

Lees ook volgende artikels

De titel boven dit artikel neem je best letterlijk. Voice search is, zeker in de Angelsaksische landen, aan een onstuitbare opmars bezig.

event communicatie - tien tips voor een goed persbericht

Het schrijven van een goed persbericht is lang niet zo eenvoudig. Opvallen tussen de massa is de boodschap. In dit artikel vind je enkele tips voor een goed persbericht.

Blogartikel "Pubmarket! wint twee B2B Press & Communication Awards!"

Met de campagne ‘Diamonds with a story’ voor diamantproducent Rio Tinto Diamonds en het UniKIT-programma van Unilever Food Solutions behaalde Pubmarket! twee topawards!