Back to top

“Vision without execution is just hallucination!”

Meer informatie over brand activation?

Potentiële klanten en zeker, maar niet alleen, de digital natives, zoeken echte merkbelevingen. Belevingen die aansluiten bij hun eigen leefwereld. Brand activation dus, waarin de merkbeleving centraal staat. Je creëert echte ervaringen met je merk die triggeren en die interest, trial en loyalty stimuleren. Die ervaringen zijn dé gelegenheden om de zorgvuldig opgebouwde merkclaims van je campagnes te bewijzen en om te zetten in sales. Brand activation veronderstelt wel een goede kennis van je doelgroep. De merkbeleving moet kloppen of de consument stapt weg, net zoals hij/zij zonder blikken of blozen de tv-commercials wegzapt. Vandaar dat het belangrijk is om brand activation pas te starten na een strategisch voortraject waarin o.a. buyer persona profielen duidelijk gedefinieerd werden. Zo zorg je ervoor dat je klanten een gezicht krijgen en dat je weet wat hun interesses, motivaties en behoeften zijn. Bepaal wie je wil bereiken en hoe je hen moet bereiken.

Events, experience marketing en interactie via social media kunnen een belangrijke rol spelen in brand activation, maar vergeet zeker de winkelvloer niet! Een recent onderzoek van Philips Lighting toonde aan dat in een DIY-context 70% (!) van de shoppers in de winkel zelf beslist welk merk en product ze uiteindelijk kopen. Het goede oude POS-materiaal en alle andere shopper marketingtools, denken we maar aan de inrichting van het winkelrek, hebben dus nog lang niet afgedaan, integendeel.

Een goede brand activation campagne integreert op een creatieve en intelligente manier een hele waaier van media en communicatiemiddelen. Als brand stimuleer je zo de interesses en loyaliteit van de consument. De directe en open interactie met de consument die dit oplevert, helpt je trouwens om je toekomstige acties verder te verfijnen en te optimaliseren.

Stappenplan:

  1. Definiëren van je brand activation doelstellingen
  2. Uittekenen van je brand activation campagnes op basis van je personae
  3. Uitwerken van al je brand activation touchpoints
  4. Implementatie van je brand activation
  5. Evaluatie en bijsturing

Bekijk ook deze cases

Lees ook volgende artikels

De titel boven dit artikel neem je best letterlijk. Voice search is, zeker in de Angelsaksische landen, aan een onstuitbare opmars bezig.

event communicatie - tien tips voor een goed persbericht

Het schrijven van een goed persbericht is lang niet zo eenvoudig. Opvallen tussen de massa is de boodschap. In dit artikel vind je enkele tips voor een goed persbericht.

Blogartikel "Pubmarket! wint twee B2B Press & Communication Awards!"

Met de campagne ‘Diamonds with a story’ voor diamantproducent Rio Tinto Diamonds en het UniKIT-programma van Unilever Food Solutions behaalde Pubmarket! twee topawards!