Strategisch partnership RetailSonar & Pubmarket!

De concurrentiestrijd in de retailsector is heftig. Nieuwe ketens eisen hun deel van de koek op. Flitsbezorgers bezorgen iedereen hoofdpijn. De consument zelf is veeleisender en kieskeuriger dan ooit. Er is een overkill aan touchpoints om die consument te bereiken. Kortom, het retaillandschap is complex en zonder een goed onderbouwde strategie kan je de concurrentieslag onmogelijk aangaan, laat staan winnen.

De combinatie van data én creativiteit is zonder twijfel één van de krachtigste wapens in deze retail-concurrentieslag. Daarom gingen Pubmarket! als creatief optichannel communicatiebureau en RetailSonar, dé specialisten in data voor retailers, met mekaar een partnership aan. Via hun dataplatform kunnen ze helpen om de juiste nieuwe locaties te kiezen, om je huidige netwerk te optimaliseren en om efficiënte lokale marketingcampagnes op te zetten.

Om onze stakeholders te laten kennismaken met de opportuniteiten van dit partnership organiseerden we samen een succesvol webinar ‘Zo haal je alles uit je lokale marketing!’. Pieter-Jan De Smet, Marketing Manager RetailSonar en Annelies Hendrix, MarCom Strateeg Pubmarket! gaven een triggerende presentatie aan een 100-tal retailpro’s uit België en Nederland.

Samen tackelden ze de vraag hoe we retailers kunnen begeleiden naar een optichannel (local) marketing strategie. Het proces start met heel concrete data van RetailSonar als input voor de strategische beslissingen. Pubmarket! ent op deze data de strategische vertaling en creatieve, gerichte campagnes.

 

Van buikgevoel naar data intelligence

Om een optimale ROI uit het salesnetwerk te halen ontwikkelde RetailSonar een dataplatform dat je helpt bij je locatieplanning en dat je inzichten geeft in je locatie- en marketing performance. Een tool voor zowel de vastgoedmanager als de sales- en de marketingmanager. Dankzij smart data capturing, state of the art A(rtificial)I(intelligence) en geomarketing krijg je als retailer een krachtige tool om autonoom de juiste beslissingen te nemen.

 

Van data intelligence naar marketing intelligence

De juiste interpretatie van deze data is voor Pubmarket! de basis voor de creatieve vertaalslag. Creativiteit is belangrijker dan ooit om onderscheidend en relevant te zijn. Creatieve boodschappen zorgen ervoor dat we ons connecteren met onze klanten. We spreken dan ook bij voorkeur over data inspired i.p.v. data driven marketing. Complementaire research naar trends en customer insights bv. blijft belangrijk om een totaalbeeld te krijgen.

De cases van JBC en Prik&Tik (zie presentatie) zijn een mooie illustratie van deze aanpak. Vier Use cases illustreren hoe je op een slimme manier meer uit je (lokale) marketing kan halen. Vooral de switch van nationale optimalisatie van je campagnes naar de juiste acties per locatie opent bijzonder interessante en lucratieve perspectieven voor de retailsector.

Wil je meer weten over data inspired marketing bekijk dan hier de presentatie of contacteer Annelies Hendrix, +32 11 230 430, ah@pubmarket.be