Back to top

Pubmarket! wint twee B2B Press & Communication Awards!

Tijdens de derde editie van de B2B Press & Communication Awards georganiseerd door MM, het vakblad voor de communicatiesector, behaalde communicatiebureau Pubmarket! twee topawards! De award “Best Communication Mix” was voor de campagne ‘Diamonds with a story’ voor diamantproducent Rio Tinto Diamonds. De “B2B Publication of the Year’ award was voor het UniKIT-programma van Unilever Food Solutions.

“Pubmarket! nam met twee dossiers deel aan de toonaangevende B2B Press & Communication Awards. Met succes, want onze beide inzendingen kaapten de hoofdprijs weg in hun categorie. En daar zijn we om verschillende redenen best trots op. Al sinds de start van Pubmarket! in 2003 verzorgen we de communicatie voor Unilever Food Solutions, de B2B divisie van Unilever. Deze award is dan ook een mooie kers op de taart van 13 jaar partnership. Voor Rio Tinto Diamonds, na De Beers de belangrijkste diamantproducent ter wereld, werken we ondertussen ook al meer dan 4 jaar; eveneens een solide relatie. Beide klanten hebben een internationale actieradius. Voor Unilever Food Solutions verzorgen we de communicatie in België, Nederland en Frankrijk. Voor Rio Tinto Diamonds werken we internationaal met onder meer een globale website voor zowel de Amerikaanse, de Chinese als de Indische markt. En voor beide klanten zetten we storytelling in. Geen voorgekauwde promopraatjes, maar strategisch stevig onderbouwde verhalen om onze beide klanten sterker in de markt te plaatsen”, aldus Jean-Pierre Breels, CEO Pubmarket!.

UniKIT, voor en door chefs
Unilever Food Solutions heeft de niet geringe ambitie om de levenskwaliteit van een miljard mensen wereldwijd te verbeteren. Het UniKIT-programma – voluit Unilever Keuken-, Inspiratie- en Informatietool – richt zich heel specifiek tot chefs in rust- en verzorgingsinstellingen en scholen. De aanpak is peer-to-peer en gebaseerd op concrete ervaringsuitwisseling. Op die manier wil Unilever grootkeukenchefs inspireren om evenwichtige én lekkere maaltijden te bereiden en die aan te bieden in een aangenaam kader. Niet onbelangrijk als je weet dat niet-ziekte gerelateerde ondervoeding bij senioren een levensgroot probleem is. UniKIT is een eenvoudige en vooral erg praktische tool om de chefs te ondersteunen in hun taak. De tweejaarlijkse UniKIT-editie is telkens opgebouwd rond enkele vaste elementen. Op eerste plaats is er de publicatie zelf met een belangrijk contentgedeelte over actuele en nuttige thema’s, praktische tips, receptinspiratie, het productgamma van Unilever Food Solutions en een menuplanning die rekening houdt met de wettelijke aanbevelingen. Daar bovenop werken we een jaarkalender en een animatiepakket met promotiemateriaal uit plus gedetailleerde receptfiches. Communicatiebureau Pubmarket! staat in voor de volledige creatie van UniKIT: concept, content en productie.

Linda Sarrault, Marketing Manager Unilever Food Solutions Benelux Frankrijk: “UniKIT is een bijzonder sterk verhaal om verschillende redenen. Met UniKIT pakken we systematisch een ernstig probleem aan, de ondervoeding bij senioren. Dit doen we in samenwerking met externe chefs die dagelijks met beide voeten in de praktijk staan en samen met ons heel concrete oplossingen uitwerken. En uiteraard samen met Pubmarket! waarmee we al 13 jaar een partnership hebben en ondertussen al 5 jaar UniKIT samenstellen. Zij kennen beter dan wie ook deze markt van grootkeukens voor zorginstellingen.”

Frank Huyghe, Managing Director Unilever Food Solutions Benelux Frankrijk tenslotte: “Deze award bevestigt dat UniKIT , en het concept om een oplossing aan te dragen voor ondervoeding in de zorgsector, een bijzonder sterk verhaal blijft naar deze sector en dat dit op een goede manier gebracht wordt naar de doelgroep. Het is tevens een goed voorbeeld van continuïteit in de activatie: dit concept is ondertussen meer dan vijf jaar oud, maar blijft relevant”.

Rio Tinto Diamonds, Diamonds with a Story
Rio Tinto Diamonds stond voor de uitdaging om zijn ruwe diamanten uit de Australische Argyle mijn opnieuw in de markt te zetten als “fashion diamonds” met als uitgangspunt dat de groeiende middenklasse in China en India een belangrijke potentiële doelgroep is. Omdat een B2C push campagne om de consument wereldwijd te overtuigen zo goed als onbetaalbaar is, opteerde Pubmarket! samen met Rio Tinto Diamonds voor een B2B pull campagne gebaseerd op storytelling. De marktkennis en het marktonderzoek van Rio Tinto Diamonds vormden de basis voor de kritische strategische reflectie van Pubmarket! en uiteindelijk de storytelling aanpak. Aan de traditionele vier C’s van de diamantindustrie – cut, color, clarity en carat – werd een vijfde element toegevoegd: het verhaal. Samen met Rio Tinto Diamonds ging Pubmarket! voor vier verhalen met een vaste structuur: Shaped by Origin, Cutting Impact, Mixed Medium en Color my World. Diepgaande consumentresearch was de basis van deze verhalen voor de Amerikaanse markt met een emotionele trigger om de manufacturers, de retailers en uiteindelijk de consument te overtuigen om een meerprijs te betalen voor de Argyle diamanten. Deze nieuwe en voor de traditionele productgedreven diamantsector behoorlijk revolutionaire aanpak werd in 2013 met succes gelanceerd op de JCK show in Las Vegas, de grootste diamant- en juwelenbeurs ter wereld. In 2015 werd de offline aanpak met exclusieve boekwerken, de beursstand, PR, retailer toolkits enz. ook online uitgerold. De verhalen werden na een diepgaande interne en externe online audit uitstekend digitaal vertaald voor de drie belangrijkste markten: de Verenigde Staten, India en China. De case “Diamonds with a Story” is ondertussen een successtory. Dankzij de gedurfde aanpak en vooral dankzij de durf van Rio Tinto Diamonds om samen met communicatiebureau Pubmarket! out of the box te denken en mee te stappen in dit verhaal.

Bruno Sane, General Manager of Marketing for Rio Tinto Diamonds : “Diamonds With A Story is de handtekening onder onze globale marketingstrategie in zowel gevestigde als opkomende markten. Deze strategie benadrukt dat een diamant geen banaal product is en dat achter iedere diamant een waardevol verhaal zit dat de consument weet te boeien. We zijn echt enthousiast over de weerklank van het “Diamonds with a Story” platform dat we in nauwe samenwerking met Pubmarket! gecreëerd hebben."

Voor meer informatie, contacteer:
Jean-Pierre Breels
CEO Pubmarket!
+32 11 230 430
jpb@pubmarket.be

www.pubmarket.be

Wil je als eerste alle nieuwtjes over communicatiebureau Pubmarket! weten?

Goed idee. Wij sturen regelmatig een nieuwsbrief uit. Schrijf je hier in!

Lees ook volgende artikels

Blog artikel - When offline meets online...

De opmars van ‘digitaal’ is niet te stuiten. Een hot topic waar iedereen wel een mening of visie over heeft. Het heeft een grote invloed, maar hoe kan dit nu concreet werken voor je onderneming?