Back to top

Ons digital dream team, pure girlpower!

Annelies, Aline, Ine, Noémi, Anouk & Anouk – digital marketeers
Daphne – content writer

Bij Pubmarket! houden we van groei en als er één afdeling is die exponentieel groeit, is het wel ons digital marketing team. Ondertussen acht jaar geleden zijn we voorzichtig gestart met het beheer van de social media van enkele klanten. Onder meer Wijnegem Shopping Center en Prik&Tik waren early believers. Ondertussen is deze afdeling onder leiding van Annelies gegroeid tot een hecht team met ervaren digital marketeers en content writers. Samen beheren ze de social media pagina’s en Google campagnes van zo’n 25 klanten.

PM: Wat houdt jullie opdracht precies in?

Annelies: Onze job is heel gevarieerd en iedere dag volop in evolutie. Je mag zeker de complexiteit van een goede digitale marketing-aanpak niet onderschatten. Je moet een goed onderbouwde strategie bepalen, de juiste kanalen kiezen, campagnes uitwerken, inplannen en opvolgen, een goede rapportering op punt zetten enz. Een hele uitdaging, maar we gaan er voor.

PM: Veel mensen vereenzelvigen social media vooral met Facebook en Instagram, maar er is veel meer dan dat neem ik aan.

Annelies: Absoluut! Vandaag werken we met Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Pinterest en YouTube. Twitter zit wat in een neerwaartse spiraal en is niet echt een goed medium voor commerciële doeleinden; daarop zijn we momenteel dus niet actief. TikTok is een veelbelovend nieuw kanaal dat we op de voet volgen. Al die media zijn bijna onlosmakelijk verbonden met Google, vandaar dat we ook met Google Ads werken voor search campagnes en display bannering. We opteren ook voor een uitgebreide Google Data Studio rapportering, waarin de resultaten van alle digitale marketing kanalen getoond worden. Een behoorlijk compleet digitaal pakket dus.

PM: Voor welk type klanten werken jullie vooral, eerder regionale spelers of ook (inter)nationale klanten?

Annelies: Onze klantenportfolio is erg divers. We werken net zo goed voor een aantal regionale klanten zoals bijvoorbeeld Vavantas (Sint-Truiden en Riemst), YP Eurofix (As), en Pellens ramen & deuren (Peer) als voor nationale klanten zoals Wijnegem – Shop Eat Enjoy (de nieuwe benaming van Wijnegem Shopping Center), Prik&Tik en Proximus en internationale brands zoals McDonalds, Goodyear – Dunlop tyres, Gulf Oil, Unilever Food Solutions en Flexitarian Bastards. Maar uiteindelijk is de aanpak van deze heel verschillende opdrachtgevers heel gelijklopend. We kijken eerst naar de doelgroepen die men wil bereiken. Is het B2C of B2B, moeten we ons focussen op bepaalde leeftijdscategorieën, interesses, regio’s, … En we kijken naar de doelstellingen: wil men meer merkbekendheid, meer betrokkenheid, activaties of een mix van de drie? Daarop enten we onze campagnes en onze doelstellingen.

Onze social mediastrategie voor het project Diggit van Proximus is hiervan een goed voorbeeld. Met dit project wil Proximus jongeren stimuleren om senioren op het digitale pad te helpen. We werken hiervoor met 3 verschillende doelgroepen: kinderen van 10 t.e.m. 14 jaar, leerkrachten en senioren.  De kinderen van 10 tot 12 benaderen we via YouTube, voor de kinderen van 12 tot 14 gebruiken we Snapchat en Instagram. De leerkrachten bereiken we via Facebook, Instagram en LinkedIn. Voor de senioren is Facebook het beste kanaal. Dit is maar één voorbeeld uit onze honderden campagnes. De moraal van het verhaal is dat iedere campagne iedere keer opnieuw maatwerk is.

PM: Welke zijn de grootste community’s die jullie beheren?

Annelies: Wijnegem – Shop Eat Enjoy is met meer dan 180.000 fans veruit de grootste community waarvoor we werken, voor ‘Daar drinken we eentje op’ (de communitypagina van Prik&Tik) met 37.000 fans en de pagina voor de benzinestations van het Nederlandse Tinq4U met 25.000 fans. Maar ik wil toch even benadrukken dat het aantal fans zeker niet onze belangrijkste KPI is. Betrokkenheid en interactie zijn veel belangrijker om een betere relatie op te bouwen tussen een merk en de (potentiële) klant. Daarom is ook een analyse en rapportering die verder gaat dan views en clicks zo belangrijk om inzicht te krijgen in de resultaten van een campagne die er toe doen. Om onze klanten toe te laten alles op de voet te volgen ontwikkelden we een real time reporting tool waarmee ze op gelijk welk moment de resultaten te checken.

PM: Een laatste vraag nog. Je kan er echt niet langs kijken, het Pubmarket! social mediateam is 100% vrouwelijk. Toeval?

Annelies: Pure girl power! Maar om eerlijk te zijn, dat is inderdaad toeval. We hebben allemaal een opleiding in (digital) marketing of copywriting gevolgd en blijkbaar waren we de beste kandidaten voor de jobs. Misschien omdat we kunnen multitasken? Er zijn hier trouwens al een aantal mannelijke studenten-stagiairs de revue gepasseerd die het prima deden. Misschien is onze volgende collega wel een man!

Wordt vervolgd …

Lees ook volgende artikels

De titel boven dit artikel neem je best letterlijk. Voice search is, zeker in de Angelsaksische landen, aan een onstuitbare opmars bezig.

‘Pushy’ reclameboodschappen hebben hun beste tijd gehad. Consumenten zitten bij voorkeur in de drivers seat en worden niet graag ongevraagd onderbroken. Dat geldt zowel voor B2C als B2B klanten.