Back to top

Ondernemers, laat je horen!

De titel boven dit artikel neem je best letterlijk. Voice search is, zeker in de Angelsaksische landen, aan een onstuitbare opmars bezig. De beschikbare cijfers lopen wat uit elkaar, maar algemeen wordt aangenomen dat 20% van de Google zoekopdrachten in de US nu via voice search verlopen. De meeste prognoses voor de heel nabije toekomst gewagen van 50% in 2020. Dat is erg kort dag! Voor België zijn er nog geen precieze cijfers bekend omdat je via Google Analytics niet kan detecteren of een zoekopdracht via een toetsenbord ingetikt wordt of via voice ingesproken is. Maar wees er maar zeker van, als het regent over de plas, druppelt het in België.

Voice search, hoe werkt het?
Heel eenvoudig, via een smart speaker – niet meer dan een gewone microfoon gekoppeld aan een stukje software –  spreek je een zoekopdracht in en onmiddellijk verschijnen de resultaten op je gekoppelde scherm. Smart speakers vind je in je smart-TV, je smartphone, je laptop, de multimedia installatie van je wagen enz. Iedere nieuwe technologie heeft een zogenaamde killer applicatie nodig om definitief gelanceerd te raken, en de voice gestuurde bediening van onze autoradio, -gps en -telefoon heeft zeker een belangrijke rol gespeeld om voice search uit de startblokken te krijgen. Digitale assistenten zoals Siri van Apple, Alexa van Amazon en Google Assistant deden de rest. Amazon en Google, maar ook anderen, brachten ondertussen dedicated smart speakers op de markt waarmee je muziek kan streamen,  verlichting en huishoudapparaten kan aansturen, bellen en berichten kan sturen, online kan shoppen, Google kan raadplegen enz. Hebbedingetjes waarvan er in 2019 volgens de marktanalisten van Canalys wereldwijd meer dan 100 miljoen zullen over de toonbank gaan.

Mobile-first EN voice first!
Volgens de meest recente cijfers houden mobile en desktop search in België elkaar momenteel in evenwicht. Beide hebben ze een marktaandeel van ongeveer 50%, maar het aandeel van mobile groeit wel ieder jaar verder door ten nadele van desktop. Als je digitale platformen vandaag nog steeds niet mobile friendly zijn, mis je dus de helft van potentiële digital traffic. Met voice search zullen je mobiele platformen nog belangrijker worden want voor ingesproken zoekopdrachten gebruikt slechts 21% van de gebruikers een desktop apparaat.

Er zijn weinig redenen om eraan te twijfelen dat voice search zich zal doorzetten. Het gaat snel, is handsfree zodat je kan multitasken en het is hip. De ophef over de privacy problemen die inherent zijn aan Google Home en die bloot werden gelegd in een VRT reportage zullen de opmars niet stuiten, hooguit vertragen. De ervaring leert dat de consument zijn aanvankelijke bezwaren snel aan de kant schuift als hij merkt dat voice search gewoon supereenvoudig en efficiënt werkt.

Werk aan de SEO-winkel!
Je digitale architectuur moet niet alleen geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik, binnen zeer afzienbare tijd zal je ook rekening moeten houden met de specifieke SEO-vereisten voor spraakgestuurde opdrachten. De klemtoon zal automatisch verschuiven van zoeken op specifieke keywords naar zogenaamde ‘longtails’. Doordat de beperkingen van het intikken wegvallen zullen de zoekopdrachten langer en specifieker worden. “Waar vind ik de goedkoopste Goretex motorvest in de buurt van Hasselt” is veel sneller ingesproken dan getikt.

Google houdt hier rekening mee door fors te investeren in semantic search. Vroeger herkende een zoekmachine een webpagina aan de hand van de overbekende keywords zonder een idee te hebben wat de betekenis was van de tekst op jouw webpagina’s. Via semantic search geeft Google niet langer alleen resultaten weer op basis van trefwoorden, maar ook op basis van verbanden tussen woorden en pagina’s. Google ‘begrijpt’ nu effectief wat er staat en kan zo de accuraatheid van zijn zoekopdrachten aanscherpen. Dat betekent heel concreet dat de kwaliteit van je content in de nabije toekomst zo mogelijk nog belangrijker wordt. Om snel gevonden te worden volstaat het niet langer om je teksten vol te proppen met keywords. Nee, je content moet inhoudelijk top zijn, logisch opgebouwd zijn en verbonden zijn met alle relevante pagina’s binnen je site. Zowel de vraag/zoekopdracht zelf als het antwoord op die zoekvraag moeten op je pagina uitgebreid aan bod komen om te kunnen scoren
 

Vijf belangrijke kenmerken van spraakgestuurde zoekopdrachten

  1. Voice Search bevat langere zoekopdrachten
  2. Het taalgebruik is natuurlijker en organischer
  3. Hierdoor krijg je meer vragende zoekopdrachten 
  4. Daardoor is de intentie van de zoekopdracht duidelijker
  5. De ‘nearby’ vragen zijn erg frequent (zoek me een benzinestation, restaurant, enz. in de buurt)

Tips 

  1. Analyseer de zoekopdrachten waarmee mensen op je digitale platformen terecht komen. De query’s die beantwoorden aan de vijf kenmerken die we hierboven beschreven zijn bijna gegarandeerd afkomstig van spraak gestuurde zoekopdrachten!
  2. Plaats een goed doordachte FAQ-pagina op je site waarmee je anticipeert op vragende zoekopdrachten

Tenslotte moet je er ook rekening mee houden dat spraakgestuurde assistenten vaak maar één antwoord op een vraag geven in plaats van een lijst met mogelijkheden. Daardoor wordt een hoge ranking in de toekomst nog belangrijker. Het enige antwoord zal het antwoord zijn van de partij die de eerste positie in de ranking van de zoekmachine inneemt. Werk aan de winkel dus!

Lees ook volgende artikels

Blogartikel "Pubmarket! wint twee B2B Press & Communication Awards!"

Met de campagne ‘Diamonds with a story’ voor diamantproducent Rio Tinto Diamonds en het UniKIT-programma van Unilever Food Solutions behaalde Pubmarket! twee topawards!