Back to top

Folders en catalogi realiseren, een vak apart!

De oudgedienden in het reclamewezen herinneren het zich nog. Analoge packshots met de Hasselblad, dan de juiste foto’s kiezen uit piepkleine contactafdrukken, teksten zetten, foto’s vrijstaand maken, inscannen en alles monteren op grote lay-outbakken. Een ambachtelijk en tijdrovend proces, maar de moeite waard, want de huis-aan-huisfolder was goud waard en onaantastbaar in de toenmalige communicatiemix.

Ook vandaag blijft de folder belangrijk. Binnen al het omnichannel communicatiegeweld houdt hij merkwaardig goed stand. Maar liefst 85% van de Belgische en Nederlandse consumenten neemt wekelijks zijn folderpakket door. En dat is logisch, want de folder blijft één van de weinige voor iedereen toegankelijke media waarin de retailer week na week mooi overzichtelijk zijn productenscala, USP’s en promotieacties kwijt kan.

Digital asset management
Het productieproces van die goede oude folder is echter ingrijpend – en ten goede – veranderd. Nu is een high-performance digital asset managementsysteem de spil van het productieproces. De keuze van Pubmarket! viel hiervoor op Cumulus, het state-of-the-art systeem van wereldmarktleider Canto.

Je kunt het systeem best vergelijken met een gigantische digitale trommel vol beelden. Al dat zware high-resolution beeldmateriaal moet geordend en verrijkt worden, en daar begint het werk van Cumulus. Alle folder- of catalogusbeelden worden opgeslagen per klant. Een eenvoudig maar wel essentieel principe. Een appel van supermarkt A is niet gelijk aan een appel van supermarkt B! Iedere afbeelding krijgt dan ook een eigen unieke code. Deze code kunnen we afstemmen op de ERP-systemen van onze klanten. Die ERP-link kan erg belangrijk zijn om de cirkel vanaf de folder tot aan de kassa’s sluitend te maken. In een supply chain volgt die unieke code het product tijdens de bestellingen, naar de kassasystemen, naar de digitale prijsetiketten in de rekken enzovoort. Je merkt meteen dat ook de folder een
onderdeel is van het omnichannel raderwerk. De beelden kunnen zowel door Pubmarket! in het systeem geladen worden als door de klant zelf. In onze eigen fotostudio schieten we indien nodig alle extra beelden die de klanten of hun leveranciers niet kunnen aanleveren. Zodra het beeld gecodeerd is, verrijken we dit heel accuraat met metadata: de taal of talen, de omschrijving, de benaming, de prijs, de actievoorwaarden en dergelijke. Deze fase van het proces is cruciaal voor de creatie van een foutloze folder. De verrijkte beelden vormen de basis voor de opmaak van de folders en catalogi.

Eveneens op klantniveau creëren we waar nodig templates in een geautomatiseerd opmaaksysteem dat is gekoppeld aan het digital asset managementsysteem: voor de periodieke folders, catalogi, diverse specials enzovoort. Een heel belangrijk voorbereidend werk dat bepalend is voor de grafische kwaliteit van de output.

Op basis van de concrete briefing van de klant laden we de juiste beelden met de juiste metadata in de juiste template. Het systeem genereert met die input een eerste ruwe versie van de folder of catalogus. Dit proces vergt heel wat set-uptijd, maar als het eenmaal goed draait, levert het twee grote voordelen op: de foutmarge gaat drastisch omlaag en de basislay-out is geautomatiseerd. We creëren met dit systeem de nodige ruimte voor het echte grafische werk en de finishing touch. De ontwerper gaat met de basislay-out aan de slag. Staan alle beelden juist? Zijn het de juiste beelden of hebben we beter materiaal in ons bestand? Zijn alle headlines,
titels, tussentitels en dergelijke juist gepositioneerd? Hij checkt de fonts, de corpsgroottes, de opmaakgrid en nog veel meer. Hij zorgt voor de vormgeving en maakt van de draft een grafisch perfect afgewerkt product. Dit afgewerkt product gaat via Remote Director voor correcties en goedkeuring naar de klant. Remote Director is een online proofingsysteem dat toestaat dat verschillende personen opmerkingen formuleren, correcties uitvoeren en goedkeuring geven. De verschillende aankoopmanagers bijvoorbeeld kunnen de prijzen checken van de producten die onder hun verantwoordelijkheid vallen. Remote Director houdt een nauwkeurige historie bij van wie welke correcties uitvoert en goedkeuring geeft. Als de folder goedgekeurd is, zorgt Pitstop voor foutloze drukklare certified pdf’s die volledig afgestemd zijn op de pers en het papier waarop de folder gedrukt wordt.

Zo zorgt de technologie ervoor dat de klant uiteindelijk sneller een beter en foutloos product krijgt. Een goede folder maken blijft een vak, maar de hulpmiddelen zijn anders, drastisch anders.

Communicatiebureau Pubmarket! realiseert zo ondermeer folders en catalogi voor Spar, Stone&Style, Tupperware, Whirlpool, Philips, X2O en vele andere klanten. 

 

Wil je als eerste alle nieuwtjes over communicatiebureau Pubmarket! weten?

Goed idee. Wij sturen regelmatig een nieuwsbrief uit. Schrijf je hier in!

Lees ook volgende artikels

Blog artikel - When offline meets online...

De opmars van ‘digitaal’ is niet te stuiten. Een hot topic waar iedereen wel een mening of visie over heeft. Het heeft een grote invloed, maar hoe kan dit nu concreet werken voor je onderneming?