Back to top

Familiebedrijven, communiceer en maak jullie zichtbaar!

Familiebedrijven zijn wereldwijd echte aandrijvers van de economie. Zij zijn het grootst in aantal en creëren samen het gros van de werkgelegenheid. In België zijn 77% van alle bedrijven met personeel en 55% van alle ondernemingen met meer dan 200 medewerkers in familiale handen, wat neerkomt op 45% van de totale tewerkstelling. Dat blijkt uit cijfers van de Belgische afdeling van het Family Business Network (FBN) uit 2019. Ons land is trouwens geen uitzondering. Overal in Europa tekenen familiebedrijven voor een belangrijk deel van de economische welvaart. 

Bovendien blijkt uit verschillende studies en artikels dat de Belgische familiebedrijven beter presteren dan hun niet-familiale tegenhangers, onder meer doordat ze de financiële crisis van 2008 beter doorstonden. Dit is uiteraard positief voor het imago van de familiebedrijven als motor van de economie, maar tegelijkertijd roept dit de vraag op naar het waarom.

Zelf ben ik bij wijze van spreken geboren en opgegroeid in ons familiebedrijf Pubmarket! dat ik nu leid, samen met mijn vader. Wat me fascineert is de kern van de dynamiek die je terugvindt in vele familiebedrijven. Ons eigen familiale DNA kan ik heel beknopt samenvatten als ‘groei’, maar dan wel in een heel brede betekenis van het woord en gestoeld op een aantal essentiële familiale waarden. Interne groei slaat bij Pubmarket! niet enkel op meer omzet, meer klanten en meer tewerkstelling maar ook op kwalitatieve groei als basis voor de continuïteit van onze familiale onderneming. Ook onze merkbelofte naar de klanten slaat op groei: ‘Helping you GROW, making you WOW!’ Waarom? Omdat we beseffen dat dit de basis is van een duurzaam partnership met onze klanten. Communicatie mag geen kostenpost zijn, communicatie moet renderen. En dat werkt! Getuige daarvan zijn de vele klanten die ons ondertussen al meer dan 15 jaar trouw zijn.

Dat groei-gen steunt op een aantal belangrijke waarden die niet enkel eigen zijn aan Pubmarket!, maar die je terugvindt in heel wat familiale ondernemingen. Het belang van langetermijnrelaties – met klanten, medewerkers én leveranciers – heb ik hiervoor reeds aangeraakt. Maar die relaties kan je enkel realiseren als je je opstelt als een betrouwbare, betrokken, faire en eerlijke partner. Familiebedrijven werken tegelijkertijd met één oog op de P&L en uit het hart en die waarden worden binnen een goed familiebedrijf overgedragen van generatie op generatie. 

Die passie voor ondernemen maakt dat we goed standhielden tijdens de financiële crisis en sterkt ons in de verwachting dat we ook deze moeilijke periode zullen doorkomen. Familiebedrijven beseffen dat het nu niet het moment is om als ‘sitting ducks’ geparalyseerd in een hoekje te kruipen, maar wel om bij te sturen en te innoveren. Binnen Pubmarket! merken we trouwens dat Covid-19 voor veel van onze klanten de trigger was om in een versneld tempo hun digitaal transformatietraject te doorlopen en te implementeren. We helpen hen daarbij graag als digitale architecten die steeds vertrekken vanuit het waarom en de uiteindelijke doelstellingen van die digitalisering. Snel een webshop in mekaar steken is geen oplossing als je niet weet waar je op langere termijn naartoe wil.

Durven ondernemen in moeilijke tijden is de vonk die we nu nodig hebben om de motor opnieuw te doen aanslaan. Ondernemen vanuit onze langetermijnvisie en vanuit onze betrokkenheid met onze klanten, onze medewerkers en onze regio. En ook met elkaar. Familiebedrijven begrijpen elkaars gedrevenheid, opportuniteiten en ook de mogelijke hindernissen. En over onze initiatieven moeten we durven communiceren om het ondernemers- en consumentenvertrouwen opnieuw aan te wakkeren. De tijd van ‘vivons cachés, vivons heureux’ ligt definitief achter ons. 

Lees ook volgende artikels

2020 zal ongetwijfeld herinnerd worden als het jaar waarin de Covid-19 pandemie startte. Meteen hebben we onze eerste ‘C’ en we schrijven wel degelijk ‘startte’. 

event communicatie - tien tips voor een goed persbericht

Het schrijven van een goed persbericht is lang niet zo eenvoudig. Opvallen tussen de massa is de boodschap. In dit artikel vind je enkele tips voor een goed persbericht.

Blogartikel "Pubmarket! wint twee B2B Press & Communication Awards!"

Met de campagne ‘Diamonds with a story’ voor diamantproducent Rio Tinto Diamonds en het UniKIT-programma van Unilever Food Solutions behaalde Pubmarket! twee topawards!