Back to top

Don’t waste your money!

groei toetsenbord

Verhoog je ROI met deze vijf tips voor je online marketing set-up, optimization en measurement.  

De aanhoudende coronacrisis – het einde is nog steeds niet in zicht – zet onze communicatie zwaar onder druk. We beseffen allemaal dat we moeten blijven communiceren om relevant te blijven, maar onze CFO’s en aandeelhouders letten meer dan ooit op de kleintjes. Iedere eurocent is belangrijk!  

Via set-up, optimization en measurement – drie kernbegrippen in iedere online campagne – trachten alle marketing- en communicatiemanagers hun paid media zo efficiënt mogelijk in te zetten. Als ervaren digital marketeers weten we waar er verborgen kansen liggen en welke valkuilen je moet vermijden. Interesse? Lees dan zeker even verder. We geven je graag vijf waardevolle tips voor een maximale ROI. 
 

Sla de leerfase niet over 

Tijdens de opstart van een online campagne beoordelen Google, Facebook en alle andere platformen hoe je advertenties het best toont. Hoe lang dit leerproces precies duurt is niet altijd even transparant, maar doorgaans heeft een platform ongeveer 50 conversies of doelacties per dag nodig voor de meest effectieve algoritmische optimalisatie. Het algoritme moet gewoonweg de kans krijgen om meer te weten te komen over je doelgroep en te begrijpen welke gebruikers het beste op je advertenties zullen reageren. Pas nadat dit leerproces afgerond is, zullen je ads maximaal renderen. Spendeer dus voldoende tijd en budget aan de opstart van je campagnes en je zal er nadien de vruchten van plukken. 

3 gouden tips 

  • Reserveer voldoende budget voor het leerproces om snel vooruit te gaan 

  • Vermijd te veel re-editing van je campagnes waardoor het leerproces telkens opnieuw start 

  • Maak je A/B keuzes pas nadat de resultaten stabiel zijn 

voorbeeld learning fase facebook ads
 

Test niet te veel variabelen in één keer 

Testen is essentieel en ongetwijfeld de beste manier om je campagnes te optimaliseren … op voorwaarde dat je het goed doet. Als je correct wil testen, is het belangrijk dat je alle variabelen constant houdt, behalve één. Een advertentie met één afbeelding en twee verschillende teksten testen is zinvol. Advertenties met twee verschillende teksten en twee verschillende campagnebeelden vergelijken, zal je niet leren welke variabele het verschil maakt.  

2 gouden tips 

  • Maak een roadmap waarin je op voorhand definieert welke variabelen je waarom wil testen 

  • Hou goed in de gaten dat je resultaten statistisch significant zijn 

A/B test facebook ads
 

Verdwaal niet in je eigen statistieken 

Denk goed na over de doelstellingen die je wil bereiken, c.q. meten. Intuïtief denken we allemaal dat een lage kost-per-klik en een lage kost-per-lead interessant zijn, maar alles hangt natuurlijk af van de kwaliteit van die kliks en die leads. Wat wil je? ROAS (Return On Ad Spend) of POAS (Profit On Ad Spend)? De juiste keuze van je statistieken is een functie van je doelstellingen. 

Gouden tip 

  • Zorg ervoor dat je doelstellingen specifiek zijn voor iedere fase in de sales funnel. Zo garandeer je kwaliteit en is de kans op conversies op het einde van de funnel het grootst. 
     

Versnipper je budget niet te fel 

Het is niet ongebruikelijk om advertentieaccounts tegen te komen waarin één promotie is onderverdeeld in tien campagnes, elk met een groot aantal advertenties. Op zich is dit niet per definitie verkeerd, maar het risico is dan wel reëel dat er per campagne te weinig budget kan ingezet worden om ze optimaal te doen draaien. Als Google bij een advertentie de boodschap geeft ‘Limited by budget’, hou je daar best rekening mee. Dit betekent dat jouw advertentie niet voldoende kan getoond worden voor een optimaal resultaat. Via een verhoging van je budget kan je vermijden dat je potentiële klanten misloopt en dus meer rendement uit je campagne halen. 

Gouden tip 

  • Als je slechts een beperkt budget heb, focus je dan op je belangrijkste niches en target zeker niet te breed. 
     

Creëer impact door creativiteit 

Zelfs als al je parameters 100% correct zijn ingevuld, zal je campagne toch niet scoren als ze niet creatief is. Doordat we eindeloos kunnen draaien aan alle mogelijke knopjes en kunnen meten tot 10 posities na de komma, vergeten we maar al te dikwijls de kracht van een creatieve advertentie. Creativiteit = impact, een boodschap om vetjes op je laptop te kleven! 

Gouden tip 

  • Focus je op content die meteen in het oog springt. Zorg voor engagement via copy met punch die je boodschap meteen en ondubbelzinnig overbrengt, net zoals wij deden met onze campagne voor SmartGames: 

    Facebook ad example creativity 2    Facebook ad example creativity    

Het verbeteren van je campagnes veronderstelt dus een duidelijke strategie, een perfecte technische uitvoering, creativiteit en geduld. Alle bovenstaande tips kunnen je helpen om je rendement drastisch te verbeteren, zeker weten! Bij Pubmarket! draait alles rond efficiënte online campagnes die opbrengen. Rendement, dat is de focus van onze online marketeers, onze developers en onze creatieven.  

We kunnen je helpen om via maatwerk de volledige potentie van je online marketingstrategie te ontsluiten. Interesse? Neem dan gerust even contact op! 

Lees ook volgende artikels

De titel boven dit artikel neem je best letterlijk. Voice search is, zeker in de Angelsaksische landen, aan een onstuitbare opmars bezig.