Back to top

De mobiele toekomst voor retailers en retail communicatie

Consumenten staan er niet meer alleen voor. Hun trouwe ‘assistent en adviseur’, de smartphone, beïnvloedt de consument continu tijdens hun winkelervaring: van betalingen tot assistent tijdens het shoppen. En daar speel je als retailer best op in. Een goede mobiele integratie in de retailcommunicatie verhoogt immers het aantal conversies én de conversiemogelijkheden. Retailers, zet je schrap voor een mobiele toekomst! 

Stimuleer je in-store aankopen met online applicaties en schermen
Fysieke winkels blijven belangrijk in een steeds meer digitale winkelomgeving. Webshop giganten zoals AliBaba en Zalando beseffen dit en openden onlangs enkele fysieke filialen om hun diensten te versterken. Een goed afgestemde mix van online en offline biedt een ultieme shopervaring voor de klant. Want wat als je de online ervaring van de consument kan doortrekken in fysieke winkels? Dan creëer je de perfecte winkelervaring! Ongeveer 83% van alle consumenten grijpt naar hun smartphone tijdens het shoppen. Consumenten verwachten in real-time te kunnen kijken of hun product op voorraad is, in welke winkel het verkrijgbaar is en wanneer het eventueel terug op voorraad is. Medewerkers die deze info real-time kunnen opvragen via tablets of schermen in de winkel, geven dan ook echt hulp bij het shoppen. 

Neem nu bijvoorbeeld JBC en Torfs, zij plaatsten schermen in de winkel waarbij de consument de webshop real-time kan raadplegen. In een mum van tijd is zowel de verkoopster als de consument op de hoogte van de voorraad. Deze schermen inspireren ook de consument met leuke combinaties. De toekomst is dus daar waar online en offline ervaringen elkaar kruisen.

retail communicatie - De mobiele toekomst voor retailers en retailcommunicatie

Bron: www.retail-innovation.com


Mobiel betalen, snel en efficiënt
Retailers kunnen er niet meer onderuit: betalen met de smartphone is booming. De snelle toename van smartphones en wearables maken kredietkaarten en cash overbodig. Mobiele betaalmethoden onderscheiden retailers van concurrenten, maken het mogelijk om transacties te analyseren en vergemakkelijken het betalingsproces. We sommen enkele mogelijkheden op: 


Quick Response Code (QR code)
De QR code is een complexe streepjescode, waarvan verschillende betaalapps al gebruik maken. Hiervoor hoef je enkel de QR code te scannen, om je betaling af te ronden. De retailer moet natuurlijk wel een QR code kunnen aanbieden om mobiel te betalen. Hoe het in zijn werk gaat? Scan met je smartphone de QR code, toets je pincode of wachtwoord in en wacht op een bevestiging via je smartphone. De bancontact app maakt al even gebruik van de QR code, het is nu aan retailers om ze ook te implementeren. Seqr gebruikte eerst QR codes om betalingen af te ronden bij Panos, Mc Donalds, … . Nu speelt ook Seqr in op de nieuwe NFC-technologie. 


Near Field Communication (NFC)
Near Field Communication is een methode om op korte afstand gegevens te wisselen met een bereik van 10 cm. Deze afstand van 10 cm garandeert een veilige dataoverdracht. Zowel de betaalterminal van de handelaars als de smartphones van de consumenten moeten NFC-technologie bevatten om mobiel te kunnen betalen. Goed nieuws voor de Android-toestellen, slechts nieuws voor Apple-gebruikers. Hoewel de nieuwste Apple-toestellen al uitgerust zijn met de NFC-technologie, wil Apple de NFC-technologie nog niet toegankelijk maken voor mobiele betalingen. Apple staat nog steeds achter Apple Pay en wilt hier geen consumenten in verliezen.

Bij de NFC-technologie moet je geen QR code meer scannen en is er geen pincode vereist voor bedragen onder de €25. Betalen met de smartphone is zo meteen een stuk aantrekkelijker. Ook zonder internetverbinding kan de consument betalingen uitvoeren. Betalen doe je simpelweg door het Android-toestel tegen de betaalterminal te houden.

Seqr, van het Zweedse bedrijf Seamless, gebruikte als eerste in België de NFC-technologie. Handelaars moeten hiervoor wel aangesloten zijn bij MasterCard. De consument kan daarentegen om het even welke bankkaart koppelen aan zijn Seqr-account. In België is het dankzij Seqr mogelijk om in ketens zoals Carrefour, IKEA, Decathlon, Aldi, Inno, Starbucks H&M te betalen met de NFC-technologie. Tegen 2020 zouden alle betaalterminals NFC-compatibel moeten worden.

retail communicatie - De mobiele toekomst voor retailers en retailcommunicatie

Bron: www.twinkle.be


Payconiq
Payconiq is een mobiel betalingssysteem waarbij de betaalterminal overbodig is. De transactie verloopt volledig tussen de smartphone van de klant en de pc van de handelaar. Dit is een groot voordeel voor kleine handelaars doordat de aankoop-, huur-, en abonnementskosten van de betaalterminal wegvallen. De transactiekosten bedragen €0,06. Dat ING, KBC en Belfius aan boord gingen, bewijst het groeipotentieel van deze transacties. Al meer dan 24.000 handelaars zijn hierbij aangesloten.

Payconiq biedt een groot voordeel: consumenten moeten niet aangesloten zijn bij één van deze 3 banken. Handelaars daarentegen wel. Hoe het werkt? De consument koppelt de app aan zijn bankkaart, kiest een winkel uit de lijst, voegt het bedrag toe en bevestigt met zijn pincode. Als handelaar zie je meteen de transactie verschijnen op smartphone, tablet of pc. Inloggen is overbodig!

retail communicatie - De mobiele toekomst voor retailers en retailcommunicatie

Bron: www.kbc.be

Tip: gebruik een kortingscode om je mobiele betalingen te stimuleren en de ervaring leuker te maken.


Promoten en awareness creëren via beacons
Beacons zijn kleine low-energy devices die via Bluetooth persoonlijke content verzenden naar smartphones. Als de consument in de buurt komt van een beacon, kan je locatiegerelateerde content versturen. Deze vorm van ‘Proximity Marketing’ geeft een meerwaarde aan de consument. Met beacons verstuur je de laatste nieuwtjes en interessante aanbiedingen.

En juist daarom creëren beacons gepersonaliseerde winkelervaringen die nieuwe klanten aantrekken en trouwe klanten belonen. Macy’s breidt momenteel de beacontechnologie uit naar al hun winkels. In totaal zetten zij zo’n 4.000 beacons in na een succesvolle testfase.

Niet alleen de consument haalt hier voordeel uit, ook retailers winnen enorm veel informatie dankzij de beacontechnologie. Zo weten ze hoelang consumenten stoppen bij beacondisplays, ze achterhalen de relatie tussen beaconaanbiedingen en verkoop enzovoort. Het resultaat? Betere inzichten, een hogere omzet en grotere winstmarges.

Wist je dat beacons ook ingezet kunnen worden bij online betaalmethodes? Visa, BMW en Pizza Hut werken samen aan een connected car, waarbij je online aankopen kan doen in de auto dankzij de implementatie van Visa Checkout. De beacontechnologie zorgt ervoor dat medewerkers van Pizza Hut exact weten wanneer de klant arriveert.


Conclusie
De mobiele mogelijkheden voor retail marketing zijn eindeloos. De Bancontact app is zelfs bezig met ontwikkelingen voor etalageshopping met QR codes. Hierbij kunnen consumenten QR codes scannen van producten in etalages om vervolgens meer informatie over het product te verkrijgen zoals de prijs, voorraad …  .

Hoewel dit allemaal heel positief klinkt, is er nog een lange weg te gaan om het volledige klassieke patroon te herdenken. Retail marketing is tot nu toe nog te traditioneel, hoewel er ontzettend veel mogelijkheden liggen voor retailers. De techniek is er, de mogelijkheden zijn er, maar de toepassingen zijn beperkt. Denk maar aan virtual reality (link white paper). Iedereen kent het ondertussen wel, maar de concrete toepassingen volgen voorlopig maar met mondjesmaat. Eén ding is zeker: de volgende jaren zullen de toepassingen exponentieel stijgen en zullen er nog veel digitale verrassingen volgen.

Pubmarket! white paper over retail marketing.

In 7 stappen naar VR en AR in retail marketing

Wil je als eerste alle nieuwtjes over communicatiebureau Pubmarket! weten?

Goed idee. Wij sturen regelmatig een nieuwsbrief uit. Schrijf je hier in!

Lees ook volgende artikels

Blog artikel - When offline meets online...

De opmars van ‘digitaal’ is niet te stuiten. Een hot topic waar iedereen wel een mening of visie over heeft. Het heeft een grote invloed, maar hoe kan dit nu concreet werken voor je onderneming?