Back to top

Contentmarketing, hoe vertel je jouw verhaal?

Een goed verhaal is wat de homo sapiens succesvol heeft gemaakt en hem onderscheidt van de Neanderthaler. Dankzij een gemeenschappelijk gedeeld verhaal kunnen grote groepen mensen het eens worden en samenwerken. Door mythes en religieuze verhalen kon een gevoel van verwantschap ontstaan en werden grote samenlevingen mogelijk. Op dezelfde manier kun je met een goed corporate of sponsored magazine een band creëren met je klanten, werknemers en andere stakeholders.

Maar wat is een goed corporate magazine? Zeker geen magazine waar op iedere pagina minstens drie keer de naam van de onderneming prijkt. ‘DDR-PR’ werkt allang niet meer. Wel een magazine dat opgezet wordt als een publieksblad. In het verdienmodel van een publieksblad staat de verkoop van het blad centraal. Het blad moet wel aansluiten bij de behoeften van zijn lezers of het verdwijnt. Creativiteit en innovatie zijn de sleutelwoorden. Een goed corporate magazine moet op dezelfde manier ontwikkeld worden. Doe het goed of doe het niet. En wie het goed wil doen, kiest zowel voor een mooi onderscheidend design als voor een formule die aansluit bij de belevingswereld van de doelgroep. Een goed corporate magazine doet aan indirecte marketing, aan soft branding en communiceert op een associatieve manier.

‘Peper & Zout’, een mooi voorbeeld
Sinds meer dan tien jaar realiseert Pubmarket! ‘Peper & Zout’, het smaakvol magazine van Spar, dat 7 keer per jaar in 40.000 exemplaren verspreid wordt via meer dan 100 Spar- en Spar Express- winkels in België. Het magazine is een hit. Iedere nieuwe editie gaat binnen de kortste keren mee in de boodschappentassen van de trouwe klanten. Na enkele eerdere grafische facelifts heeft Pubmarket! het magazine recent grondig onder handen genomen. Zowel de redactionele formule, de beeldtaal als de lay-out zijn ingrijpend vernieuwd. Informatief maar luchtig, originaliteit en topfotografie zijn de trefwoorden van het nieuwe concept.

Ieder nieuw nummer heeft een thema dat als rode draad door de vaste rubrieken loopt. Pubmarket! licht het centrale thema – ‘Happy food’ en ‘High tea’ bijvoorbeeld – mooi uit in ieder onderdeel van het magazine: de versrubriek, de originele gerechten, de à la minute gerechten & snacks, de nieuwigheden, het weekmenu enz.

En er is telkens een extra artikel specifiek over het thema. Zo staat er in het Happy Food-nummer een leuke reportage ‘Happy snacking for kids’ en in het High Tea-nummer een extra artikel over partykoekjes voor jarige kinderen. In het meest recente nummer, een dubbeldikke bewaareditie, stond het thema zomers grillen centraal. Alles over de barbecue, vanaf het aperitief tot en met het dessert, met een weekmenu op de grill erbovenop.

Pubmarket! besteedt bijzonder veel aandacht aan de fotografie en de originaliteit van de gerechten. Ieder gerecht is een eigen creatie en geen ingekocht copy/paste-gerechtje. Een foodstylist en een foodfotograaf verzorgen de opnames van de gerechten. Dat is tekenend voor de nieuwe aanpak: een duidelijke redactionele formule, meer foto’s, treffende quotes en geen ellenlange doorlopende teksten meer. Verfrissend!

Lees hier ook de case van 'Peper & Zout'.

‘Feel Better’, een corporate B2B magazine
‘Feel Better’, het corporate magazine dat Pubmarket! realiseert voor Novartis, is op een totaal andere leest geschoeid. Het richt zich heel specifiek en uitsluitend tot vrouwelijke huisartsen. Geen eenvoudige doelgroep, want vrouwelijke huisartsen zijn drukbezette mensen, meestal 35+ met daarbovenop vaak de verantwoordelijkheid voor een gezin. Het blad moest dus meteen raak zijn. Inhoudelijk-redactioneel steunt het magazine op drie pijlers: de arts en haar leefwereld, lifestyle en Novartis informatie. Alle rubrieksnamen zijn medisch geïnspireerd: voorschrift, injectie, diagnose, DNA, echo, placebo, consultatie, vitamine, de tweede opinie enz. In tegenstelling tot
‘Peper & Zout’ is ‘Feel Better’ geen meeneemblad, maar een blad dat met de post bezorgd wordt, wat de exclusiviteit van het magazine nog versterkt.

Lees hier ook de case van 'Feel Better'.

Digitale magazines
Naast printmagazines realiseert Pubmarket! ook digitale magazines voor onder meer Unilever Food Solutions. In die digitale magazines stopt Pubmarket! minstens evenveel creativiteit als in de printmagazines, met een flinke dosis interactiviteit erbovenop. Geen bladerbare pdf’s maar slimme e-zines met veel interactiviteit en videocontent. De magazines maken optimaal gebruik van alle online mogelijkheden om direct door te linken naar websites, action sites enz. Directe calls-to-action die de contacten tussen de onderneming en de klant faciliteren en stimuleren.

Wil je als eerste alle nieuwtjes over communicatiebureau Pubmarket! weten?

Goed idee. Wij sturen regelmatig een nieuwsbrief uit. Schrijf je hier in!

Lees ook volgende artikels

Blog artikel - When offline meets online...

De opmars van ‘digitaal’ is niet te stuiten. Een hot topic waar iedereen wel een mening of visie over heeft. Het heeft een grote invloed, maar hoe kan dit nu concreet werken voor je onderneming?