Back to top

Bind je klanten aan je merk

Klanten behoud je door ze te binden aan je merk. Oké logisch, maar hoe? Consumenten zijn ten opzichte van jaren geleden veel slimmer geworden. Op vergelijkingssites vinden de meeste mensen al snel de beste prijs en ondervinden meteen welk product de beste kwaliteit heeft. De consument kan snel switchen van product of leverancier. Om de concurrentie in de retailersbranche van de baan te vegen is klantloyaliteit essentieel. Bedrijven besteden veel resources om nieuwe klanten te werven. Terwijl juist trouwe klanten relatief het meest opleveren. Met de vertrouwde klantenkaart komen veel bedrijven niet meer weg. Gelukkig zijn er verschillende manieren en niveaus van retail marketing waarmee klanten aan een merk gebonden worden. 

Op drie niveaus worden de klanten aan een merk gebonden: prijs, sociaal en structureel. 

Prijsniveau
Het eerste niveau waardoor loyaliteit kan worden gecreëerd is door een financieel voordeel aan de consument te bieden. Een leuke kortingsactie werkt altijd, dit is makkelijk om een klant binnen te halen. Een kortingsactie kan voor iedereen gelden, maar het allerleukst zijn de persoonlijke aanbiedingen. Stel je kan aan de gegevens van de klant zien dat deze elke week eenzelfde fles Chardonnay koopt. Dan kan de retailer een specifieke mail naar deze klant sturen met interessante aanleunende producten, zoals bijvoorbeeld ijsemmers of champagneglazen. Op deze aanleunende producten kan de retailer vervolgens ook een korting aanbieden. Met de IKEA-FAMILY card, krijgt de consument een aanbieding in de mailbox die alleen voor de leden geldt. De klant in de winkel ziet niet dat er op dat moment  bijvoorbeeld 15% korting is op alle boxsprings. 

Sociaal niveau
Sociale binding is een goed gevoel bij de consument realiseren door middel van emotie. De wijze waarop retailers communiceren staat meer en meer centraal. De persoonlijke touch! Een glimlach op het gezicht van de consument toveren is een ware creatieve kunst geworden. Sommige zijn achterdochtig en bang voor het addertje over het gras. Het vertrouwen van consumenten in een merk en/of product is steeds belangrijker. Emotionele binding met een organisatie kan worden bereikt door het online inzetten op communities en fanpagina’s. Pubmarket! heeft een succesvolle Facebook-community  ‘Daar drinken we eentje op’ voor Prik&Tik opgezet. Het soft brandingconcept is content based. Aanbiedingen en acties komen zeker aan bod, maar korte triggerende informatie staat centraal. Door retail marketing toe te passen, kon op een mooie manier geïnteracteerd worden met de consumenten. Cijfers zeggen niet alles, maar toch: de pagina telt vandaag meer dan 30.000 fans en bereikt gemiddeld bijna 200.000 unieke personen per maand. De populaire ‘bier van de maand’-wedstrijd registreert iedere maand meer dan 500 reacties en wordt honderden keren gedeeld. 
Ook de status van je merk is bepalend voor de sociale binding met de consument. De consument gaat steeds op zoek naar merken die passen bij hun identiteit. Neem nu bijvoorbeeld Coca-Cola. Zij hebben een zodanig sterke brand identity ontwikkeld, waardoor veel mensen zich willen binden met Coca-Cola.  

Structureel niveau
Dit niveau geeft een directe verbinding met de klant weer. Dit kunnen producten en/of diensten op maat zijn. Het is belangrijk om op dit niveau een toegevoegde waarde of extraatje aan de klant te bieden. Dit kan bijvoorbeeld door het inzetten van abonnementen of door het aanbieden van interessante contracten.  
Een klant aan je organisatie binden is een langdurig proces. Een proces waar wederzijds vertrouwen in de schijnwerper staat. Voor de klant moet het gemakkelijk zijn om in een loyaliteitsprogramma te stappen. In loyaliteitsland zal gamification en social sharing de komende jaren meer terrein winnen. Spelenderwijs raken klanten steeds meer betrokken met het merk. Wees creatief en wordt beloond door de klanten met inzichtelijke cijfers en loyaliteit, dankzij retail marketing. 

Pubmarket! white paper over retail marketing.

In 7 stappen naar VR en AR in retail marketing

Wil je als eerste alle nieuwtjes over communicatiebureau Pubmarket! weten?

Goed idee. Wij sturen regelmatig een nieuwsbrief uit. Schrijf je hier in!

Lees ook volgende artikels

Blog artikel - When offline meets online...

De opmars van ‘digitaal’ is niet te stuiten. Een hot topic waar iedereen wel een mening of visie over heeft. Het heeft een grote invloed, maar hoe kan dit nu concreet werken voor je onderneming?