Back to top

2020, het jaar van de vele C’s

2020 zal ongetwijfeld herinnerd worden als het jaar waarin de Covid-19 pandemie startte. Meteen hebben we onze eerste ‘C’ en we schrijven wel degelijk ‘startte’. Op 18 maart, de dag dat België in lockdown ging, zaten we met zijn allen even knock-out in de hoek, maar we waren er wel van overtuigd dat we er na enkele maanden vanaf zouden zijn en het leven en de business snel hun normale gang zouden hernemen. Ondertussen is het voor iedereen duidelijk dat het bestrijden van de pandemie een werk van lange adem wordt en we ons noodgedwongen ook op langere termijn moeten aanpassen aan de nieuwe realiteit.

Zo is meteen het bruggetje gemaakt naar de tweede ‘C’ van 2020, de c van change. Het digitaliseringstraject van vele ondernemingen bijvoorbeeld kwam in een nooit geziene stroomversnelling terecht, wat ongetwijfeld een plus is voor de toekomstige competitiviteit. Op communicatievlak vertaalde de verandering zich onder meer in een nog sterker accent op online communicatie. Maar de veranderingen beperkten zich niet tot digitalisering, thuiswerk en meetings via Teams. Onze klant Prik&Tik bijvoorbeeld verloor op 18 maart in één klap bijna zijn volledige B2B-omzet naar de horecaklanten. Dankzij een snelle reactie naar de B2C-klanten en een grote inspanning op het vlak van e-commerce, kon Prik&Tik een substantieel deel van zijn omzetverlies goedmaken. Bedrijven die in het verleden sterk inzetten op grote publieksbeurzen zoals het Autosalon of Batibouw kijken uit naar een alternatieve communicatiestrategie met onder meer kleinschalige of virtuele events. Zo zijn er talloze voorbeelden. Veel ondernemingen stellen daarom hun businessmodellen fundamenteel in vraag en startten ondertussen een strategietraject op om de toekomst veilig te stellen. Deels uit noodzaak, maar toch zal ook deze herbronning op termijn zijn vruchten afwerpen.

Maar change werkt niet zonder de derde ‘C’, de c van communicatie. Meer dan ooit is er behoefte aan communicatie naar klanten, medewerkers en alle andere stakeholders van de onderneming. We moeten ons laten horen of we bestaan niet meer. Maar dan wel een vorm van communicatie met een andere tone-of-voice, warmer, authentieker en minder plat commercieel. De trend naar meer content marketing en storytelling was al ingezet, maar won door de Covid-19 context nog aan belang.

Communicatie hangt nauw samen met de onze vierde ‘C’, de c van connect. Door de isolatie van de lockdown, het generaliseren van thuiswerk en online meetings voelen we met zijn allen aan dat we geconnecteerd moeten blijven om onze motivatie en onze onmisbare schwung op peil te houden. Het risico is reëel dat de interne communicatie verkilt tot het strikt zakelijke en alle informele contacten verloren gaan. Ook de factor ‘fun’ staat onder druk. Teambuilding events, after work party’s of gewoonweg een drink op vrijdagnamiddag kunnen in hun klassieke vorm niet meer. Kortom, bedrijven moeten hun interne communicatie heruitvinden om connected te blijven. Digitale tools zoals Zoom en Teams zijn hiervoor vaak te beperkt en dus gebruiken we vandaag voor heel wat klanten een virtuele eventstudio waarin je op een heel interactieve manier simultaan kan communiceren met groepen tot zelfs duizenden medewerkers en stakeholders. Key-note speeches, polls, chats, break-out rooms, enz. Alles kan op een manier die heel close komt met real life-contact en dat is cruciaal om de connectie met je medewerkers en klanten te behouden en versterken.

Alleen als we de ‘C’s van change, communicatie en connect realiseren, zullen we de ‘C’ van Covid-19 kunnen schrappen en vervangen door een positieve ‘C’, die van continuïteit, ook na de pandemie.

Lees ook volgende artikels

De titel boven dit artikel neem je best letterlijk. Voice search is, zeker in de Angelsaksische landen, aan een onstuitbare opmars bezig.

event communicatie - tien tips voor een goed persbericht

Het schrijven van een goed persbericht is lang niet zo eenvoudig. Opvallen tussen de massa is de boodschap. In dit artikel vind je enkele tips voor een goed persbericht.

Blogartikel "Pubmarket! wint twee B2B Press & Communication Awards!"

Met de campagne ‘Diamonds with a story’ voor diamantproducent Rio Tinto Diamonds en het UniKIT-programma van Unilever Food Solutions behaalde Pubmarket! twee topawards!