Back to top

10 tips voor een goed persbericht

1) First things first: zorg ervoor dat je persberichten NIEUWSWAARDE hebben. 
Een journalist is steeds op zoek naar nieuws voor zijn lezers, kijkers, luisteraars of online audience. Denk hiervoor steeds ‘van buiten naar binnen’ en stel jezelf de vraag voor welk nieuws over je onderneming er een publiek is. Reclameboodschappen hebben geen nieuwswaarde. Daarvoor bestaat er online en offline advertising.

2) Ken uw media! 
Voor je iemand van de pers contacteert zoek je eerst even uit welke media voor jouw onderneming, diensten of producten het interessantst zijn. Zoek media uit waarvan het doelpubliek het best aansluit bij het doelpubliek dat jij wil bereiken. En neem even contact op met de redactie om te weten naar welke journalist je het persbericht best doorstuurt. De eindredactie of coördinator zal je met plezier de gegevens van de juiste journalist doorspelen. Een goed persbestand bepaalt tot 80% het succes van je press release.

3) Schrijf klare taal! 
Zorg ervoor dat de journalist alle belangrijke info – wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe – in de inleiding kan vinden. In wat volgt zorg je voor extra toelichting en duiding. Hou er rekening mee dat dit kan ‘weggeknipt’ worden. Laat je tekst kritisch nalezen, bij voorkeur door iemand die niet veel van het onderwerp afweet.

4) Beperk je tot één boodschap! 
Mix in een persbericht geen verschillende boodschappen door elkaar. De kans is erg groot dat juist de belangrijkste boodschap verloren gaat. Of alles …

5) Zorg voor goede beelden! 
Nieuws is pas nieuws wanneer er mooie beelden van bestaan. Jouw verhaal en product kan fantastisch zijn, maar als er geen goede foto’s van bestaan, zal het moeilijk worden om de pers te halen. Investeren in professionele fotografie is dan ook een zeer goed idee. Voor print media heb je foto’s nodig met een resolutie van minimum 300 dpi, voor online volstaat 72 dpi. Een extra pack shot van het product op een lichte achtergrond is een hebbeding voor het gebruik op trendpagina’s. Voorzie ook meteen een goede foto van jezelf, dat is altijd handig om mee te sturen naar de journalist.

6) Kies een vaste woordvoerder! 
Het is belangrijk dat de journalisten een vast aanspreekpunt hebben in jouw organisatie. Een woordvoerder die steeds bereikbaar is en de bevoegdheid heeft om direct met de pers te communiceren. Vergeet de contactgegevens niet te communiceren!

7) Hou rekening met de deadlines!
Online, in de dagbladpers, op radio en TV kan een publicatie bijzonder snel gaan, maar reken voor de andere print media een ruime marge in. Een maandblad dat in juni in de winkel ligt, wordt vaak eind april al gedrukt. Ook weekbladen en weekendmagazines van kranten worden een week op voorhand gedrukt. Dat wil zeggen dat jouw informatie nog ruim voor die druk bij de journalist moet geraken. Er bestaat ook de mogelijkheid tot ‘embargo’. Zo kan je nieuws al aan de journalist vrijgeven onder voorwaarde dat hij er tot een bepaalde datum niets over publiceert. Embargo’s worden in ons land doorgaans goed gerespecteerd.

8) Voeg een actuele ‘boiler plate’ toe!
In een goede boiler plate vat je alle relevante bedrijfsinfo bondig samen. Vergelijk het met de knop ‘over ons’ op je website. Wees kernachtig en maak er geen hagiografie van. De hele geschiedenis van de onderneming hoeft niet. De actuele stand van zaken helpt de journalist om jouw onderneming juist te situeren.

9) Een journalist stalken werkt averechts!
Een journalist via telefoon, Facebook, Instagram of WhatsApp lastigvallen, wordt niet altijd geapprecieerd. Gebruik sociale media desnoods heel even om een mailadres of telefoonnummer te vragen, maar niet om jezelf of je product voor te stellen. Een journalist stalken werkt steeds averechts. Bij grote verhalen kan je wel vriendelijk vragen om de teksten op voorhand na te lezen. Op fouten, niet op stijl uiteraard, hoeft het gezegd?

10) Werk met professionelen!
Lijkt het je allemaal wat moeilijk, die persrelaties? Wel, gelukkig zijn er bureaus die niets anders doen dan omgaan met journalisten en hun gevoeligheden. Daarom kan het absoluut een meerwaarde zijn om een pr-bureau in te schakelen. Zij hebben alle contacten en weten wat journalisten nodig hebben. Zij kunnen ook precies inschatten wanneer een persconferentie nuttig kan zijn en wanneer een persbericht volstaat. Samen met jou stellen ze een plan op om je verhalen op de radar van de pers te krijgen.

Pubmarket! verzorgde reeds de persrelaties voor onder meer Auto5, Bic, Bidfood, Bioterra, Ceyssens Glas Solutions, Flexfurn, Kia, Paula Lenti, Prik&Tik, Spar, Unilever Food Solutions, Vondelmolen, Wijnegem Shopping Center e.a. 
 

Pubmarket! white paper over event marketing.

Van special events naar experience marketing

Wil je als eerste alle nieuwtjes over communicatiebureau Pubmarket! weten?

Goed idee. Wij sturen regelmatig een nieuwsbrief uit. Schrijf je hier in!

Lees ook volgende artikels