Back to top

Google Analytics 4 : de meest ingrijpende update ooit voor Google Analytics

Google analytics 4 upgrade

Bye bye users & sessions, welcome events! 

“We introduceren een nieuwe versie van Google Analytics waarmee u precies die inzichten verzamelt die essentieel zijn voor een slagvaardige toekomst. U kunt de nieuwe versie van Google Analytics gebruiken door een Google Analytics 4-property (voorheen App & webproperty) in te stellen.” 

Dit is de wat laconieke aankondiging binnen Google Analytics van wat door velen gezien wordt als de belangrijkste upgrade ooit van het belangrijkste data-analyse programma ter wereld. De beta testversie draaide al sinds juli 2019 en werd in oktober 2020 door Google gelanceerd als de nieuwe standaard. Maar let op, dit betekent helemaal niet dat je het goede oude Universal Analytics (UA) zo maar overboord kan gooien. GA4 neemt de historische data van UA niet mee over, waardoor je in een eerste fase verplicht bent om de twee versies naast elkaar te laten lopen. Dat is sowieso verstandig, want gewoontegetrouw levert Google geen handleiding bij de nieuwe versie zodat je verplicht bent ‘to learn the hard way’, met trial & error. 


Google analytics 4 instelassistent

 

Een event-driven datamodel 

De meest fundamentele innovatie van GA4 is zonder twijfel de switch van het vertrouwde users & sessions model naar een nieuw event-driven model. 

User data zijn alle mogelijke gegevens over de gebruiker die UA verzamelt uit cookies of uit je browserinstellingen, zoals leeftijd, geslacht, locatie enz. Sessions zijn de verzamelde gebeurtenissen tijdens een bezoek, zoals pageviews, downloads, conversies, aankopen, enz. UA verzamelt al deze gegevens en verwerkt ze in een 150tal verschillende grafieken en tabellen. Een methodiek die iedere (online) marketeer vertrouwd in de oren klinkt. 

Maar deze methodiek botst al langer tegen zijn limieten aan en beantwoordt niet langer aan de structuur van een moderne website, laat staan aan die van apps en al helemaal niet aan een combinatie van beide. Zeker voor single page sites is het bijhouden van sessions en pageviews niet de beste methode om de waarde van een bezoekerservaring te meten. Ook voor apps, games en videoplayers die geen aparte pagina’s laden, zijn deze analyses niet geschikt. 

GA4 koppelt daarom sessions en pageviews los van elkaar en baseert zich op een serie van events. Ieder event geeft via een aantal parameters extra informatie door aan GA4, waardoor het accent verschuift van het kwantitatieve naar het kwalitatieve. Een stuk moeilijker misschien qua interpretatie, maar wel waardevoller. De vertrouwde 150 rapporten zijn vervangen door een 30tal nieuwe waarin veel meer gebundeld wordt, de technische info bijvoorbeeld, en waarin alles veel grafischer voorgesteld wordt. De interpretatie van deze nieuwe vorm van rapportering wordt zonder twijfel een leerproces. 

De scroll door een pagina meet GA4 voortaan als een event. De parameter Percent_scrolled – door hoeveel procent van de pagina is er gescrold – is trouwens een van de belangrijkste nieuwe meetpunten. Niet onlogisch want voor een single page site of een app is dit veel relevanter dan het aantal pageviews. 


screenshot Google analytics 4 gebeurtenissen

 

Bijkomende voordelen van GA4 

Alle bijkomende voordelen kunnen onder één grote noemer gevangen worden: samen geven ze een beter inzicht in het gedrag en de motieven van de moderne (online) consument. 

1) Een betere doelgroepenbepaling 
GA4 maakt het eenvoudiger om doelgroepen te maken op basis van wat gebruikers op je site hebben gedaan. Je kan bijvoorbeeld bezoekers automatisch laten groeperen in gebruikers die waarschijnlijk binnen de week terugkeren op je site, en gebruikers die dit waarschijnlijk niet zullen doen. Denk ook aan bezoekers die niet converteren versus bezoekers die dit wel doen, of nieuwe bezoekers versus terugkerende bezoekers. Machine learning speelt een belangrijke rol in dit proces waardoor de doelgroepenbepaling ongetwijfeld steeds krachtiger en verfijnder zal worden. 
 Google analytics 4 doelgroep aanmaken


2) GDPR-proof 

GA4 focust veel meer dan UA op privacy en doet dit onder meer door IP-adressen automatisch te anonimiseren. Steeds meer browsers, onder andere Firefox, anticiperen op de steeds strenger wordende privacy wetgeving door nu reeds de third party cookies die o.a. gebruikt worden voor remarketing, te blokkeren. Om ook GA4 future proof te maken biedt Google nu al de mogelijkheid om data te verwijderen. Indien een bezoeker wil dat zijn data gewist worden, kan dit voortaan probleemloos. 
 

screenshot Google analytics 4 gegevens verwijder verzoeken

 

3) Engaged sessions 

Het nieuwe begrip ‘engaged sessions’ zal maken dat de bounce rate binnenkort niet meer zal zijn dan een verre herinnering. Om te voldoen aan dit nieuwe begrip moet een sessie op je site of je app minimaal aan één van de volgende voorwaarden voldoen: 

  • De bezoeker heeft de website of app minimaal 10 seconden op de voorgrond open gezet. 
  • De bezoeker heeft een conversie geactiveerd. Wat een conversie precies is, bepaal je zelf. 
  • De bezoeker heeft minimaal 2 pageview- of screenview-events uitgevoerd. 

Dit levert nieuwe en meer waardevolle statistieken op dan enkel maar de bounce rate zoals de engagement rate, het aantal engaged sessions per user en de totale engagement time. 


4) Cross platform georiënteerd 

UA focuste zich in de eerste plaats nog steeds op desktop. We hoeven jullie niet te vertellen dat dit echt wel achterhaald is. Via GA4 kan je eindelijk de databronnen van je site en je app aan elkaar koppelen en daardoor echt meten hoe je campagnes presteren.  

 

Verre van perfect, maar wel de toekomst 

Alhoewel GA4 nog volop verder ontwikkeld wordt, is, het nu al duidelijk dat GA4 de toekomst is. De nieuwe analysetool geeft ons veel betere – lees meer kwalitatieve – inzichten in het gedrag en de beweegredenen van de moderne consument zonder de privacy in het gedrang te brengen. De nieuwe rapporten in GA4 lijken misschien beperkter maar zijn wel veel intuïtiever en overzichtelijk dan in UA. De koppeling met Google Data Studio is momenteel nog niet optimaal, maar hieraan wordt hard gewerkt. We twijfelen er ook niet aan dat deze tool stelselmatig zal opgewaardeerd worden. Machine learning en AI zullen hierin een steeds belangrijkere rol spelen, en dat geldt trouwens voor heel het opzet van GA4. 

Wie vandaag voor het eerst een data-analyse van zijn site(s) opzet, moet niet twijfelen en onmiddellijk voor GA4 gaan. Wie al UA lopen heeft, adviseren we eveneens om GA4 op te starten, maar dan wel parallel aan het oude UA systeem. De onmogelijkheid om historische data over te zetten is waarschijnlijk het belangrijkste manco van GA4.